piątek, 5 sierpnia 2011

Nieśmiertelność i fenomen Miasteczka Twin Peaks jako kultowego serialu telewizyjnego.




Architektami Twin Peaks byli David Lynch i Mark Frost, na potrzeby realizacji tegoż telewizyjnego arcydzieła utworzyli specjalną spółkę  Lynch & Frost. Pod jej szyldem przystąpili do prac nad ideą zupełnie nowego serialu, który miał zrewolucjonizować świat seriali telewizyjnych.   


Agent Davida Lyncha Tony Krantz bardzo czytelnie sugerował Lynchowi, ażeby jego nowe dzieło było utrzymane w konwencji Blue Velvet  z 1986 r.,chodziło o ukazanie prawdziwego oblicza Ameryki ze wszystkimi jego detalami, owe sugestie powitał z dużym entuzjazmem Mark Frost, ułatwiło to przekonanie samego Lyncha do tej koncepcji. Pierwotnie serial miał nosić tytuł Northwest Passage od nazwy miasteczka leżącego w Północnej Dakocie. Jednak Lynch stwierdził, że lepiej będzie osadzić fabułę w fikcyjnym miejscu.
Tak więc powstało Twin Peaks, po zmianie wcześniejszego tytułu. Prawa do emisji serialu wykupiła stacja telewizyjna ABC. Prace nad serialem pomieściły się w latach 1989-1990, z czego rok 1989 jest datą matczyną kręcenia serialu, albowiem został wtedy nakręcony pilot serii, oraz zostały sporządzone bardzo dokładne scenariusze do pierwszych 7 odcinków, które to złożyły się na I serie serialu. Dodać należy, iż pierwsze prace nad pierwszymi odcinkami Twin Peaks ruszyły jeszcze jesienią 1989 roku. Emisja pilota serialu przypadła na dzień 8 kwietnia 1990 r., obraz od razu zyskał miano kultowego. Zgromadził przed telewizorami 35 mln widzów.

Fenomen tego serialu polega na jego genialnym eklektyzmie. Fabuła bowiem pomieszcza w sobie wątki z różnych gatunków filmowych, mamy w Twin Peaks wątek kryminalny, który jest motywem przewodnim I sezonu serialu, w którym to do miasteczka przyjeżdża agent specjalny FBI Dale Cooper i rozpoczyna bardzo nieszablonowe śledztwo w sprawie zabójstwa licealistki Laury Palmer. W toku tegoż śledztwa wychodzą na jaw mroczne sekrety mieszkańców miasteczka, z wątku kryminalnego wchodzimy na grunt klasycznej gatunkowej osnowy serialu jaką jest thriller. Albowiem oglądając serial dostrzegamy, że za zabójstwem Laury Palmer stoi cały szereg mrocznych zdarzeń z jej krótkiego życia, z tego tła wyłaniają się elementy horroru, bowiem bezpośrednim sprawcą zabójstwa jest istota z piekła rodem, demon-mieszkaniec BOB, który opętawszy wcześniej ojca Laury, Lelanda Palmera jego rękoma zabija Laurę Palmer.


Powyższe wątki są wreszcie oplecione elementami komediowo-romansowymi oraz obyczajowymi, których w Twin Peaks jest bez liku. W jakiejś mierze cytując za doktryną Twin Peaks uprawnioną wydaje się być teza, iż serial jest genialną syntezą kryminału z pewnymi elementami opery mydlanej a nadto, co istotne thrillera oraz horroru. Nieśmiertelność temuż serialowi zapewniła w nie małej mierze postać bardzo inteligentnego i kontrowersyjnego agenta Dale`a Coopera (w tej roli Kyle MacLachlan), będącego fanem czarnej kawy, placków wiśniowych serwowanych w Twin Peaks, samego miasteczka, nagrywającego wreszcie wszystkie swoje przemyślenia odnośnie śledztwa na dyktafonie adresowane do niejakiej Diane. Oczywiście ten serial jest nieśmiertelnym fenomenem dzięki genialnej muzyce, którą skomponował Angelo Badalamenti, swoisty hymn miasteczka Twin Peaks leci zawsze w intro do każdego odcinka. W Miasteczku Twin Peaks świetnie jest wyeksponowany surrealizm mieszający się z rzeczywistością, jawa ze snem, dzień z nocą. Trzeba wyróżnić jeszcze bardzo bogatą symbolikę tego serialu, np. sowy będące znakiem i oczami demona Boba, pieniek pieńkowej damy w którym żyją różne byty, wreszcie biała i czarna chata, symbolizujące odwieczny spór dobra ze złem.
Konkludując, dzięki wyżej przedstawionym atrybutom, w które jest wyposażony tenże serial nie można rozprawiać o Miasteczku Twin Peaks inaczej, aniżeli w kategoriach serialu kultowego. Właśnie przymiot serialu kultowego zapewnił temu obrazowi nieśmiertelność w świecie seriali telewizyjnych.




Lewis Mathion